درد و دل فعالان صنعت نساجی ایران
بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی ایران فرصتی را فراهم کرد تا درد و دل فعالان حوزه صنعت نساجی ایران را بشنویم.
بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی ایران فرصتی را فراهم کرد تا درد و دل فعالان حوزه صنعت نساجی ایران را بشنویم.
افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه
یک کارشناس ارشد بازاریابی الیاف شیشه و تیشو گفت: مشکلات ارزی امسال سبب شده تا تهیه مواد اولیه داخلی مورد نیاز که بطور عمده از محصولات پلیمری است، با افزایش سه برابری قیمت ها به سختی انجام شود.
مازیار بهرامی بیان داشت: مواد اولیه خارجی نیز که حدود 20 درصد نیاز شرکت را تشکیل می دهد، با قرار گرفتن در گروه دوم اولویت های تخصیص ارز، مشمول دریافت ارز نیمایی می شود که تهیه آن ماه ها به طول می انجامد.
وی افزود: در حالی که در ماه های گذشته موفق به گشایش اعتبار برای واردات مواد اولیه شده بودیم، اما این روزها بانک مرکزی مابه التفاوت نرخ ارز را از ما طلب می کند که به مشکلی جدید در حوزه صادرات محصولات نساجی تبدیل شده است.
بهرامی به برخی مشکلات سامانه نیما نیز اشاره کرد و گفت: کشورهای مقصد صادراتی برای واریز پول به سامانه نیما با مشکل مواجه اند و در عمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به دلیل معضلات نقل و انتقال پولی با دشواری همراه است.
وی اظهار داشت: حدود 40 درصد مواد مورد نیاز تولید تیشو، الیاف شیشه و الیاف پلی استر از خارج تامین می شود و با توجه به تحریم های بانکی آمریکا، کار نقل و انتقال پول به سختی صورت می گیرد.
این فعال تولیدی که شرکت متبوعش در شهرستان دلیجان استان اصفهان واقع شده، از حمایت ها و تعامل گمرک شهرستان از تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان در این شرایط سخت قدردانی کرد اما در عین حال از صدور بخشنامه های پی در پی از سوی این سازمان و سایر سازمان ها که گاهی اوقات متضاد یکدیگرند گلایه داشت.
وی، مهمترین خواسته خود از دولت در شرایط کنونی را تعیین تکلیف نرخ ارز و تک نرخی کردن آن، تامین ارز مورد نیاز و مشخص کردن چشم انداز تولید و صنعت برشمرد.
تخصیص ارز و مابه التفاوت ارزی
مدیر فروش یک شرکت تولیدکننده الیاف پلی استر حاضر در نمایشگاه گفت: چیپس پلی استر، ماده اولیه مورد نیاز تولید پلی استر است که 90 درصد آن را از داخل و 10 درصد آن را از خارج تامین می کنیم.
محمد شاه نظری افزود: در ماه های گذشته قیمت چیپس پلی استر حدود چهار برابر شده در حالی که قیمت محصولات نهایی این شرکت فقط 20 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: افزایش قیمت ها منجر به کاهش تقاضا برای تولیدات شرکت شده، با این حال تاکنون تعدیل نیرو نداشته و به نوعی در مقابل فشارها مقاومت کرده ایم.
شاه نظری درباره واردات چیپس پلی استر از خارج نیز گفت: در برهه کوتاهی در ماه های گذشته ارز رسمی به این ماده اولیه تعلق گرفت و در حالی که محصول خریداری شده در حال حمل به سوی بنادر کشور بود، به یکباره اعلام شد که ارز آن در اولویت گروه 2 قرار گرفته و دولت مابه التفاوت نرخ ارز را از ما مطالبه کرد.
وی ادامه داد: هر چند پس از چند ماه چانه زنی، بالاخره پرداخت ما به التفاوت ارزی منتفی شد، اما بیش از سه ماه از رسیدن بار به بندر گذشته و هنوز موفق به ترخیص نشده ایم که بطور قطع هزینه های اضافی برایمان به دنبال خواهد داشت.
این مدیر فروش، همچنین به افزایش 2 برابری کرایه حمل، صدور 25 بخشنامه متعدد و گاه متضاد از سوی بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک و زمانبر بودن دریافت ارز نیمایی به عنوان سایر مشکلات تولید اشاره کرد که سردرگمی تولیدکنندگان را به همراه داشته است.
وی بیان داشت: به دلیل مشخص نبودن اولویت تخصیص ارز برخی مواد اولیه تولید در یک بازه زمانی، مجبور به واردات روغن های «فینیش» (روغنی که در فرآیند تولید الیاف استفاده شده و مانع چسبندگی و پرز دادن می شود) با ارز آزاد شدیم تا تولید کارخانه با توقف رو به رو نشود؛ اما هزینه های زیادی به شرکت تحمیل کرد.
شاه نظری اظهار داشت: اولویت داشتن تخصیص ارز به مواد غذایی و دارو سبب شده تا ارز مورد نیاز تولیدکنندگان با تاخیر تامین شود به شکلی که مجبور به توقف یا کاهش ظرفیت برخی خصوص تولیدی شده است.
محدودیت در نقل و انتقال بانکی
بهنام لباف دیگر شرکت کننده حاضر در این نمایشگاه گفت: چیپس پلی استر مورد نیاز شرکت را از بورس تهیه می کنیم، اما با توجه به رقابت شدید در بورس موفق به خرید به میزان دلخواه نمی شویم به همین دلیل بخشی از مواد مورد نیاز از خارج تامین می شود.
این تولیدکننده نخ پلی استر مورد استفاده در فرش ماشینی، پرده، رومبلی و موکت افزود: با مشکلات پیش آمده در نقل و انتقال پول واردات چیپس پلی استر، روغن فینیش و همچنین واردات قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز خطوط تولید با دشواری همراه شده است.
دشواری های حمل و نقل
لباف همچنین به قطع همکاری برخی شرکت های حمل و نقل بین المللی با ایران اشاره کرد و گفت: اکنون برای حمل مواد و قطعات مورد نیاز با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کار می کنیم و حتی بخشی از ارسال قطعات از طریق حمل و نقل هوایی انجام شو که نسبت به حمل با کشتی هزینه بیشتری دارد.
این فعال تولیدی یادآور شد: شرکت متبوعش با اجرایی شدن برجام به توسعه خطوط تولیدی جدید با همکاری شرکت های ژاپنی پرداخت، اما با لغو برجام ژاپنی ها ایران را ترک کردند؛ در حالی که راه اندازی خطوط جدید می توانست 400 نفر اشتغالزایی جدید به دنبال داشته باشد.
وی گفت: بروکراسی اداری در بحث تایید و تخصیص ارز در وزارت صنعت، دشواری دریافت ارز نیمایی، بی ثباتی نرخ ارز و صدور بخشنامه های پیاپی از سوی سازمان ها و دستگاه ها، سایر مشکلاتی بود که این شرکت در ماه های گذشته در راه تولید با آنها دست و پنجه نرم کرد.