درباره رنگزای دیسپرس بیشتر بدانیم

درباره رنگزای دیسپرس بیشتر بدانیم

رنگزای دیسپرس از جمله رنگزاهایی است که می‌تواند شید رنگی مطلوبی را ایجاد نماید و در واقع، به عنوان بهترین نوع رنگ جهت رنگرزی پارچه پلی‌استر، شناخته شده است.

 1397-09-10 14:35:41

رنگزای دیسپرس از لحاظ مقاومت دمایی و میزان انرژی را به ۴ کلاس تقسیم می‌شود که با توجه به نوع کاربرد نهایی، بایستی کلاس رنگزای موردنظر انتخاب گردد و با انتخاب نوع رنگزا، می‌توان روش رنگرزی و نوع ماشین‌آلات مصرفی را انتخاب نمود.

۱- رنگزای کلاس :A این نوع رنگزا، میکرومولکول‌هایLow Energy  هستند که برای پارچه‌های پلی‌استر با روش کریری استفاده می‌شود؛ همچنین، عمده مصرف آن مربوط به رنگرزی دی استات در دمای  85 °c است.

۲- رنگزای کلاس :B این نوع رنگزا، در دسته رنگ‌های Medium Energy قرار دارند که عملیات رنگرزی تحت دمای جوش 105-98 °c صورت می‌گیرد و به رنگرزی به روش کریر معروف است.

۳- رنگزای کلاس :C عملیات رنگرزی توسط این دسته از رنگزاها در دمای °c 130 انجام می‌گیرد که اصطلاحاً به آن رنگرزی در دمای بالا گفته می‌شود.

۴- رنگزای کلاس :D چهارمین کلاس رنگزای دیسپرس دارای Sublimation بسیار بالایی است که جهت رنگرزی در دمای °c 220 مورداستفاده قرار می‌گیرند. این نوع رنگزاها که قابل استفاده در چاپ هم هستند، در ماشین‌آلات ترموزول جهت عملیات رنگرزی استفاده می‌گردند.

با توجه به نوع کاربرد نهایی، بهتر است که برای رنگ‌ها و شیدهای مختلف از یک کلاس رنگزا استفاده گردد؛ به عنوان مثال برای رمق‌کشی، رنگزای کلاس C پیشنهاد می‌شود و اگر قصد بر ترکیب است، استفاده از ترکیب کلاس رنگزای C و D و یا B و C ترجیح داده می‌شود که دارای Sublimation بسیار نزدیکی نسبت به یکدیگر هستند.

منبع: نشریه نساجی موفق